CARPETGALLERY

De "Gallery"

Home
Op deze pagina laat ik tapijten uit mijn eigen verzameling zien, bij elk tapijt is een uitgebreide beschrijving. Voor de liefhebber is het altijd leuk om eens kennis te maken met de collectie van anderen.
Om een verslag te bekijken klik op de kleine foto.


Ik wens u veel genoegen in mijn Gallery.

On this page I show carpets of my collection, for every carpet there is a full description with lots of photo's. To see that pdf-file, please click on the photo's below. Sorry about the onconvenience  that everything is in Dutch. 
But I hope you will enjoy the images.


Keshan, eind 19e eeuw, afmeting 101 * 110 cm, wol op katoen, 35 knopen/cm2

Een afbeelding uit het verhaal van "Leila en Madschnun" opgetekend in de 12e eeuw door Nizami Ganjavī ( ), oftewel Nizām ad-Dīn Abū Muhammad Ilyās ibn-Yusūf ibn-Zakī ibn-Mu'ayyid, Azerbeidjan, 1141-1209. 


voor het gehele verslag klik op de foto.

Bidjar, tweede helft 20e eeuw, afmeting 75 * 88 cm, wol op katoen, knopen 40/cm2

Een Bidjar met als thema "Goed en het kwaad", uitgebeeld in een tweezijdig symmetrische voorstelling van dieren, planten en bloemen. Het kleed is wol op katoen en de ketting is volledig gekanteld. Het ontwerp bestaat uit een vlak met de voorstelling omringd door een smalle lijst.


voor het gehele verslag klik op de foto.

Afshar, eerste helft 20e eeuw, afmeting 55 * 78 cm, wol op wol, 24 knopen/cm2

Dit kleedje is gemaakt ter gelegenheid van de troonsbestijging van Reza Shah in 1941. De korte pool is gemaakt van plantaardiggeverfde wol en de vrijwel volledig gekantelde ketting is van goudkleurige katoen. Het kleed is ingedeeld in een vlak met een enkele rand.


voor het gehele verslag klik op de foto.

Ardakan, begin 20e eeuw, afmeting 72 * 60 cm, wol op katoen, 12 knopen/cm2

Dit kleedje is een bruidsstuk, waarschijnlijk van een jonge bruid. De huwbare leeftijd voor meisjes is in Perzië ongeveer 12 jaar, in de voorafgaande jaren maken zij een kleden en gebruiksvoorwerpen voor de bruidschat. Dit speciale kleed wordt de aanstaande schoonouders getoond om te laten zien dat de bruid de juiste eigenschappen bezit en zij een goede echtgenote zal zijn. Dit kleedje is...............

 


voor het gehele verslag klik op de foto.

Afshar, begin 20e eeuw, afmeting 75 * 49 cm, wol op wol, 12 knopen/cm2

Deze zogenoemde RozenAfshar is met zijn volle, door de tijd getemperde, kleur een waar kunstwerk van deze nomaden. De zachte glanzende wol is gekleurd met plantaardige verfstof-fen. De ketting is licht gekanteld en tussen elke knopenrij liggen twee bruine inslagdraden. De ketting bestaat uit ongewoon zachte wol en bevat hier en daar wat...................

voor het gehele verslag klik op de foto.

Asadabad, tweede helft 20e eeuw, afmeting 63 * 73 cm, wol op katoen, 14 knopen/cm2

Een kleedje geknoopt door een bewoner van Asadabad, een bergdorp dat ligt in de buurt van Hamadan. Op het kleed is op naïeve wijze de imam Ali of kalief Ali (Ali ibn Abi Talib) de eerste Sjiietische Imam afgebeeld. De vrij hoge pool is geknoopt van zachte wol. De kettingdraden liggen vrijwel vlak en tussen elke knopenrij bevindt zich één inslagdraad. Aan de achterzijde vertoont het kleedje een vrij onregelmatige structuur. Het ontwerp bestaat uit een vlak met een omranding.
voor het gehele verslag klik op de foto.

Bachtiar midden 20e eeuw, afmeting 210 * 156 cm, wol op katoen, 12 knopen/cm2

Een kleed met medaillonontwerp met volle verzadigde kleuren. De vrij hoge pool is gemaakt van zacht glanzende wol. De ketting is vrijwel volledig gekanteld en tussen elke knopenrij liggen twee inslagdraden. De vrij losse binding en de zachte wol van de pool maken het kleed soepel zodat het altijd mooi vlak ligt. Het ontwerp is tweezijdig symmetrisch en bestaat uit een vlak met een vrij brede rand.

voor het gehele verslag klik op de foto.

Belutch, begin 20e eeuw, afmeting 54 * 43 cm, wol op wol, 22 knopen/cm2

Dit kleedje heeft een voor de Belutchnomaden ongebruikelijk onderwerp namelijk de lotus-bloem of waterlelie. De lotus is een van de oudste symbolen waarvan de oorsprong waarschijn-lijk in China ligt. In veel religies heeft de bloem een bijzondere betekenis..............................

voor het gehele verslag klik op de foto.

Belutch Namakdun, midden 20e eeuw, afmeting 37 * 37 cm, wol op wol, 7 knopen/cm2

Dit gebruiksvoorwerp is vervaardigd uit een stuk. De voorzijde is in een gemengde techniek van knopen en borduur en de achterzijde bestaat  uit.......................

voor het gehele verslag klik op de foto.

Djozan, afmeting 65*95 cm, wol op katoen, 24 knopen/cm2

De ketting is uit ongeverfde katoen en is dubbel uitgevoerd (Bidjar familie), de ketting is voor de helft verborgen, aan de onderzijde is elke knoop slechts een keer zichtbaar. De einden van de ketting zijn aan de onderzijde afgewerkt als kelimweefsel en aan de bovenzijde met vier...........................

voor het gehele verslag klik op de foto.

Ersari Beshir penderlik, begin 20e eeuw, afmeting 165 * 33 cm, wol op wol, 12 knopen/cm2

Niet alleen de kleuren van dit kleed zijn ongewoon, ook de gebruikte motieven maken het niet eenvoudig om de herkomst met zekerheid vast te stellen. De bruine kettingdraden zijn voor een groot deel uit geitenhaar en de ketting is licht gekanteld. Tussen elke knopenrij liggen twee witte inslagdraden. Het ontwerp is tweezijdig symmetrisch en bestaat uit een vlak met een omranding......................

voor het gehele verslag klik op de foto.

Ghom, afmeting 158*108 cm, wol met zijde op katoen, 60 knopen/cm2

Op het tapijt is een uitbeelding gemaakt van het leven van een Perzisch boerengezin, het onderwerp is uitgewerkt in vier taferelen. Het centrale deel van het tapijt bevat de voorstellingen en deze lopen hier en daar gedeeltelijk in de rand over. De rand bevat een groot aantal dieren, bloemen en afbeeldingen van mensen. Het aantal kleuren van het tapijt is beperkt tot: bruin, rood, blauw, groen en beige. Het tapijt krijgt door deze goed op elkaar afgestemde hoofdkleuren een ingetogen uitstraling. De hoofdkleuren zijn uitgewerkt in een aantal tinten waarmee textuur, licht- en schaduweffecten zijn aangebracht, dit wordt nog versterkt door het ruime gebruik van zijde.

voor het gehele verslag klik op de foto.

Khamseh, eerste helft 20e eeuw, afmeting 130 * 83 cm, wol op wol, 10 knopen/cm2

Dit goed bewaarde exemplaar uit de eerste helft van de 20e eeuw is het werk van de Khamseh nomaden. De Arabisch sprekende “bond van vijf” (kham = vijf in het Arabisch) die rondtrekken............................

voor het gehele verslag klik op de foto.

Kirman, eerste helft 20e eeuw, afmeting 60 * 42 cm, wol op katoen, 29 knopen/cm2

Mozes met de twee stenen tafelen met de tien woorden der wet is het onderwerp van dit kleedje. Het werkstuk is gemaakt voor of in opdracht van een joodse inwoner van Iran. Van ouds leven in Iran een aantal joden (1978 80.000) waarvan een deel het ambacht van het wolverven uitoefent. Het kleedje kan een relatiegeschenk van een Iranese knoper zijn geweest maar het is waar-schijnlijker dat een joodse inwoner opdracht heeft gegeven om het kleed te maken. De Hebreeuwse inscriptie op de tafels en in de rest van het kleed maken dit aannemelijk.
voor het gehele verslag klik op de foto.

Malayer, afmeting 102 * 123 cm, wol op katoen, 8 knopen/cm2

Dit bijzondere kleed heeft als thema de “Mir I Boteh”, de heilige bloem, het vuursymbool van de oude Zoroasterreligie. Door het fijnzinnige ontwerp is dit kleed van uitzonderlijke schoonheid en heeft het een mystieke uitstraling. De randen en het vlak lopen in elkaar over doordat de achtergrondkleur voor het gehele kleed gelijk is. De vlakliggende pool geeft het kleed bij een andere lichtval en/of gezichtshoek een steeds wisselende tint.........................
voor het gehele verslag klik op de foto.

Kirman Ravar, midden 20e eeuw, afmeting 68 * 49 cm, wol op katoen, 32 knopen/cm2

Dit kleedje is gemaakt in Ravar een plaats ten noorden van Kirman in de provincie Kirman. De kleden uit deze provincie zijn meestal uniek: de stijl is in de loop der eeuwen vrijwel niet gewij-zigd door (buitenlandse) invloeden van buiten de regio..................................

voor het gehele verslag klik op de foto.

Maslaghan, afmeting 95*155 cm, wol op katoen, 11,7 knopen/cm2

Deze Maslaghan heeft de kenmerken waardoor deze tapijten bekend zijn geworden: het langwerpige puntige medaillon, de tot snoeren aaneengeregen bloemen en de randversiering. De kleuren zijn helder en de wol is zacht en glanzend, de pool is ongeveer 5 mm hoog. Maslaghan is een bergdorp in het Hamadangebied en we zien bij dit kleed dat beide einden volgens de Hamadan-traditie zijn voorzien van een kelimrand zonder franjes. De ketting en de enkele inslag zijn van katoen. Alle kettingdraden liggen in een vlak en de knoping is niet zeer vast, hierdoor is het kleed zeer soepel..................................

voor het gehele verslag klik op de foto.

Nasrabad tas, afmeting 2 * 37 * 45 cm, wol op wol, 10 knopen/cm2

Dit gebruiksvoorwerp is geweven door ge-vestigde nomaden in of in de buurt van Nas-rabad. De motieven doen denken aan het werk van de Luren of Qashqai's.
De tas is (later) afgewerkt met een dun gevlochten hengsel en is waarschijnlijk gemaakt voor de verkoop naar het buitenland of aan toeristen. De wol is dik en vrij stug en heeft maar weinig glans. De gekantelde ketting is van dikke bruine wol en tussen elke knopenrij ligt een dunne inslagdraad. Het ontwerp is tweezijdig symmetrisch en bestaat uit een vlak met een smalle rand................................

voor het gehele verslag klik op de foto.

Qashqai, midden 20e eeuw, afmeting 88*80 cm, wol op wol, 5,5 knopen/cm2

Dit nomadenkleed heeft als thema vogels, vooral de pauw is veelvuldig afgebeeld. Het ontwerp bestaat uit een vlak en een rand. Het vlak is vrijwel geheel gevuld door een concentrische medailloncompositie. Het kleinste medaillon is een ruit compleet met pijlvormige aanhangsels. De getrapte begrenzing wordt gevormd door vijf lijnen in de basiskleuren van het kleed. Het grote omsluitende medaillon is aan de boven- en onderzijde afgesneden door de begrenzing van het vlak. De medaillons en het vlak zijn geheel gevuld met een mozaïek van vogelfiguren in allerlei kleuren. De achtergrond van het vlak............................... 

voor het gehele verslag klik op de foto.

Tabriz, vierjaargetijden-tapijt, afmeting 168*104 cm, wol op katoen, 40 knopen/cm2

Het tapijt bestaat uit een rand met daarbinnen een rechthoek met een voorstelling. De rechthoek heeft een centraal geplaatst medaillon omgeven door de dierenriem, het vlak binnen de dierenriem is gevuld met een voorstelling van de dichter-wiskundige omar Chajjam en een vrouw. Rond het medaillon zijn voorstellingen van de vier jaargetijden. De randen zijn gevuld met voorstellingen uit Persepolis en portretten...............................

voor het gehele verslag klik op de foto.

Tabriz, afmeting 90 * 65 cm, wol en zijde op katoen, 49 knopen/cm2

Dit fijn geknoopte kleed uit de tweede helft van de 20ste eeuw is geïnspireerd door de topstukken uit de Safawidische periode. De katoenen inslag is omwikkeld met verguld koperfolie dat zichtbaar wordt in de niet geknoopte delen. Deze delen geven het kleed een reliëf waardoor de driedimensionale weergaven van de bloemen wordt versterkt. Het kleed heeft een centraal vlak met een enkele rand................................

voor het gehele verslag klik op de foto.

Yalameh, afmeting 80*125 cm, wol op wol, 23,5 knopen/cm2

Dit kleed in stemmige kleuren heeft als thema vogels. De wol is geverfd met plantaardige verfstoffen en vertoont veel nuances. De pool is dicht en zacht en ongeveer 8 mm hoog. De ketting is van ongeverfde wol die is getwijnd uit 2 draden. De ketting is volledig gekanteld en elke tweede kettingdraad is daardoor aan de achterzijde onzichtbaar. De inslag is van ongeverfde lichtbruine wol. Het kleed is ingedeeld in een vlak met drie randen....................................

voor het gehele verslag klik op de foto.

Yastic, 1e helft 20e eeuw, afmeting 50 * 80 cm, wol op katoen, 4 knopen/cm2

Dit eenvoudige boerenkleedje is vervaardigd door de plattelandsbevolking van Anatolië. De ketting en de inslag zijn van vrij dikke katoen en tussen elke knopenrij liggen twee inslagdraden. Naast geverfde wol is ruim gebruik gemaakt van ongeverfd wol in de natuurlijke kleuren. Voor elke geverfde kleur is een andere wolkleur gebruikt waardoor, nu de oorspronkelijke kleuren grotendeels zijn verdwenen, het patroon nog steeds volledig tot zijn recht komt. Het ontwerp is eenvoudig en bestaat uit een vlak met een onder- en een bovenrand..............................

voor het gehele verslag klik op de foto.